Alle data lagres i Leverandørs datasenter i Oslo/Norge og kan ikke føres ut av landet uten direkte samtykke fra Kunde.
Leverandør plikter å kjøre jevnlige backuper og minimum hver dag. For formålet benytter vi backup-programvare fra R1Soft, som vi kjører på våre egne servere både lokalt og eksternt.
I tillegg til dette kjører vi ekstra hyppige lokale backuper som en ekstra funksjon. Disse ekstra backupene er scriptet og anses kun som et hjelpemiddel som blir levert etter best-effort.
Leverandør tar også flere backuper ut av datasenteret til eksternt datasenter hos Digiplex.
Selv om leverandør tar jevnglige backuper og på flere ulike måter, så svarer likevel ikke leverandør for tap av data/skade/fortjeneste/renome som følge av tap av data som leverandør ikke kunne forutse eller som skjer som følge av svikt i programvare fra tredjepart.
Kunde kan ta backup fra kontrollpanelet og dette er å anse som en ekstra tjeneste som ikke skal stoles på like mye som vanlig backup. Dette skyldes at den er avhengig av ulike WordPress-verktøy som kan feile. Likevel er disse backupene å foretrekke, fordi de er langt raskere og enklere å gjenoppette fra (og vi har ikke opplevd feil fra disse).
All gjenoppretting av kjørte backuper er kostnadsfritt for Kunden. Kunde kan selv også gjenopprette backuper tatt via sitt kontrollpanel døgnet rundt. Leverandør vil bistå med hands-on hjelp ved problemer eller spørsmål.